El Departament de Filologia Catalana de la UAB s’ha adherit al manifest “SOS. Literatura a l’ensenyament” que signa el Col·lectiu Pere Quart de professors de literatura i d’universitat i que s’ha publicat al digital de cultura Núvol

sos-literatura-ensenyament

Entre altres aspectes, aquest manifest reclama que “la literatura recuperi el seu lloc en els estudis obligatoris i en el batxillerat, així com en la universitat”,i, en aquest sentit, fa un crit d’alerta a les autoritats educatives i culturals sobre “el perill de destrucció del país, que comença per la banalització i arraconament de la seva cultura literària –en aquest cas estretament lligada a la llengua–, que amb la seva inacció serien còmplices de l’oblit i d’una decadència cultural irreparable”.

Entre els gairebé dos mil signants del manifest, hi ha nombrosos escriptors, com ara Jaume Cabré, Quim Monzó, Carme Riera, Imma Monsó, Maria Barbal, Narcís Comadira, Maria Antònia Oliver, Manuel Baixauli, Joan-Lluís Lluís, Joaquim Carbó, Dolors Miquel, Biel Mesquida o Sílvia Soler, i també entitats de prestigi en l’àmbit de les lletres, com ara el PEN Club, la Societat Catalana de Llengua i Literatura de l’IEC, l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, la Societat Verdaguer, Espais Escrits, la Fundació Maria-Mercè Marçal, etcètera.

Ressò

La publicació d’aquest manifest ha generat un debat públic, encara obert, en què han participat alguns dels professors del nostre departament. Vegeu-ne una mostra:

SOS. Literatura a l’ensenyament (Document del Manifest)

Educar sense literatura (Antoni Dalmases, Núvol)

L’analfabetisme literari (Francesc Foguet, Ara.cat)

La literatura a les aules (Ramon Bacardit, Núvol)

Manifest crucial (Xavier Bru de Sala, El Periódico)

Cançó trista i vindicativa d’un professor de Sinera (Enric Gallén, Núvol)

La dimensió desconeguda (Clara Soley i Manuel, Catorze.cat)

Fent país (Imma Monsó, La Vanguardia)

En època d’exàmens (Francesc Foguet, Catorze.cat)

L’enemic (Narcís Comadira, Ara.cat)