Bernat Metge, en el sisè centenari de la seva mort

bernatmetgeDijous 9 de maig de 2013
Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, Barcelona)
Programa en PDF

18.00 h
Obertura de l’acte: Salvador Giner, president de l’Institut d’Estudis Catalans
18.05 h
Lectura d’una selecció de fragments de les obres de Bernat Metge, a càrrec de Francesc Ten, rapsode,Universitat de Girona
18.15 h
«Bernat Metge (c. 1348-1413), home de lletres», per Lluís Cabré, Universitat Autònoma de Barcelona
18.45 h
«Entre Bernat Metge i la Fundació/col·lecció Bernat Metge», per Lola Badia, Universitat de Barcelona
19.15 h Presentació del volum d’estudis Fourteenth-Century Classicisme: Petrach and Bernat Metge, publicat per Warburg Institute i Nino Aragno Editore, a càrrec d’Alejandro Coroleu, ICREA-Universitat
Autònoma de Barcelona
19.45 h
Cloenda de l’acte: Mariàngela Vilallonga, Institut d’Estudis Catalans-Universitat de Girona, comissària de la commemoració
20.00 h
Lectura d’una selecció de fragments de les obres de Bernat Metge, a càrrec de Francesc Ten, rapsode, Universitat de Girona
L’actor i director Carles Canut dirigeix l’espectacle, que compta amb les veus dels actors Toni Sevilla, Jordi Brau, Joan Pera i Jordi Boixaderas, i amb la música de Miquel Pujadó; i inclou una lectura dramatitzada de Lo somni, de Bernat Metge, llibre capital de la literatura catalana del segle xiv que ha estat adaptat al llenguatge actual per Alba Dedeu. La representació ha estat organitzada per la Fundació Romea i la Fundació Lluís Carulla, per mitjà del grup Amics dels Clàssics.
Lo somni és un diàleg filosòfic d’inspiració ciceroniana i petrarquista que Metge va acabar l’any 1398, després d’haver estat apartat dels càrrecs que ocupava i empresonat després del judici dut a terme per la mort en estranyes circumstàncies del rei Joan I. La lectura d’aquest text, l’obra mestra de l’escriptor, va persuadir precisament Martí l’Humà, que no podia prescindir d’un col·laborador amb les aptituds de Bernat Metge.
Hi col·laboren: Càtedra M. Àngels Anglada, Institució de les Lletres Catalanes, Reial Acadèmia de Bones Lletres, Societat Catalana d’Estudis Clàssics de l’IEC