Curs d’estiu de l’ICE, impulsat pel Col·lectiu Pere Quart

Coordinadors: Jaume Aulet, Anton Carbonell i Francesc Foguet
Organitzadors: Departament de Filologia Catalana de la UAB i Institut de Ciències de l’Educació de la UAB

Calendari: del 10 al 14 de juliol de 2017
Durada: 20 hores
Horari: de 9 a 13 hores
Organitza: ICE de la UAB
Adreçat a: professorat de secundària
Lloc de realització: Casa Convalescència de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona

Preu: 80 €
Formadors: Jaume Aulet Amela, Francesc Foguet Boreu
Contacte: ice.santpau@uab.cat

PLACES EXHAURIDES: està previst que pugui repetir-se durant el curs 2017-2018

Presentació

Com podem ensenyar literatura catalana avui dia? Aquest curs vol reflexionar sobre l’ensenyament de la literatura a les aules i oferir metodologies, estratègies i abordatges didàctics que puguin ser útils per als professors. Des d’una visió molt pràctica, diversos professors de secundària i universitat brindaran la seva experiència i les seves propostes perquè siguin aplicables a les classes. S’hi abordarà també una valoració sobre l’estat actual de la literatura en l’ensenyament i en la societat contemporànies

Objectius

1. Reflexionar sobre la situació actual de l’ensenyament de la literatura catalana a les aules.
  2. Oferir metodologies, estratègies i abordatges didàctics sobre l’ensenyament de la literatura que puguin ser útils per als professors.
  3. Valorar l’estat actual de la literatura en l’ensenyament i en la societat contemporànies.

Continguts

1. Literatura, ensenyament i amor a la llengua.
  2. Situació de la literatura a secundària. Propostes pràctiques per treballar el teatre a l’aula.
  3. La lliçó magistral com a arma d’innovació docent.
  4. El conte literari com a eina creativa a l’aula.
  5. El projecte del professor fantasma a l’ESO. Teoria i pràctica.
  6. Algunes lectures (d’entre les imprescindibles).
  7. Literatura (catalana) en 3D.
  8. La poesia en les classes de literatura.
  9. Què cal (fer) llegir? El cànon com a provocació.
  10. Llegir un text: qui sóc jo? Llegir un text, reescriure un text, rellegir-se a un mateix.

Metodologia

Es partirà de l’experiència de cada professor a les classes i de les seves diverses metodologies. S’utilitzaran des de recursos digitals fins a textos escrits.

Certificació

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
A més de l’assistència al 80% de les hores de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l’aprofitament de l’activitat per part de cadascuna de les persones assistents. En aquest sentit es tindrà en compte la participació en els debats que es plantegin.