El 12 de maig de 2017, el Col·lectiu Pere Quart es va constituir com a associació legal sense ànim de lucre amb la participació de professors de secundària i d’universitat, entre els quals hi ha Jaume Aulet i Francesc Foguet, de la UAB.

Els objectius inicials del Col·lectiu Pere Quart són aquests:

  1. Consolidar la presència de la literatura catalana en els currículums d’ESO i Batxillerat, amb un espai curricular blindat.
  2. Estudiar la possibilitat que tercer o quart d’ESO esdevinguin un curs de literatura i assegurar que primer de batxillerat –d’acord amb el currículum actual– es mantingui com un curs de literatura.
  3. Assolir i fixar, com a mínim, les tres hores de la matèria de llengua catalana i literatura a l’ESO i al Batxillerat.
  4. Incorporar continguts de literatura catalana a la prova de selectivitat, amb un valor determinant per aprovar.
  5. Concretar un cànon de lectures que assegurin la transmissió de textos de la pròpia tradició i el coneixement obligat.
  6. Fomentar la formació del professorat de secundària en la didàctica de la literatura i promoure nous enfocaments en la pràctica docent de l’ensenyament de la literatura. 
  7. Incentivar un canvi en el format dels llibres de text, amb una atenció difrenciada per a la literatura.
  8. Garantir que els estudiants de Filologia Catalana tinguin prioritat en l’accés al màster de Formació del Professorat d’ESO i Batxillerat. I que la resta hagi d’acreditar la seva competència en les matèries de llengua i literatura catalanes. 
  9. Delimitar, en aquest màster, una especialitat independent per a la Llengua i la Literatura Catalanes. Així i tot, l’objectiu hauria de ser crear un màster oficial específic per a aquestes dues matèries.
  10. Promoure, en una campanya en positiu, els estudis filològics de les universitats catalanes i, especialment, l’estudi de la literatura catalana.

 

La cronologia de les actuacions del Col·lectiu Pere Quart (CPQ), des del maig del 2016 fins ara, ha estat aquesta:

  1. Publicació del manifest “SOS. Literatura a l’ensenyament” (maig de 2016), que alerta sobre la residualització de la literatura catalana a l’ensenyament. La reducció a dues hores de la matèria comuna de batxillerat és el desencadenant de la reivindicació del CPQ, però el problema és més gran, perquè s’ha arribat al punt que molts centres ni tan sols fan literatura. Es dediquen a preparar l’examen de selectivitat, que és una prova bàsicament lingüística, així dels 10 punts que té, només dos són de les lectures fetes en tot el batxillerat (5 lectures fetes entre els dos cursos de batxillerat). La preocupació del CPQ, a banda de la qüestió d’hores, és la poca presència de la literatura a les aules. Concretament, al batxillerat, les exigències de l’examen de selectivitat de la matèria comuna de llengua i literatura ha provocat la residualització dels continguts literaris al primer curs. Hi ha prou indicis que en molts instituts es deixa al marge el currículum oficial d’aquest curs –amb una presència completa de la literatura— i es potencia el treball estrictament lingüístic. La realitat és que molts alumnes de batxillerat del país acabaran els seus estudis desconeixent els referents literaris propis i sense l’oportunitat de llegir i familiaritzar-se amb els grans autors. 

    Aquest perill de desaparició de la cultura literària també hi és a la secundària, i la seva precarització en els plans d’estudi que s’estan implantant al país. El manifest exposa que no es podrà construir una Catalunya lliure sense ciutadans cultes en tots els àmbits de les humanitats, motiu pel qual és imprescindible que s’aprenguin a fer conèixer i estimar des dels centres d’ensenyament.

  2. El CPQ neix amb el manifest. D’un nucli petit de professors d’institut i d’universitat i d’alumnes del Màster de Secundària ha passat a dinou membres. El manifest ha arribat a gairebé 3.500 signatures a la plataforma change.org, des de la qual continua demanant-se l’adhesió. 

    Durant el curs 2016-2017, ha rebut el suport de les institucions culturals (Òmnium Cultural, Plataforma per la llengua, Espais Escrits, IEC, entre altres), dels escriptors en llengua catalana (Jaume Cabré, Narcís Comadira, Maria Barbal, Carme Riera, Ramon Solsona, Sergi Belbel, etc.), del món del llibre (gremis de llibreters i d’editors), etc. En aquests moments compta també amb la complicitat dels sindicats UGT, USTEC, CCOO, CGT; de la FAPAC; i, des de l’àmbit polític, de l’ANC i d’En Comú Podem. 

  3. Publicació massiva d’articles donant suport a les reivindicacions del CPQ i al manifest. La campanya comença al digital Núvol i s’estén als diaris Ara, La Vanguardia, El Periódico, digital Catorze, etc. Articles d’Antoni Dalmases, Francesc Foguet, Enric Gallén, Narcís Comadira, Xavier Bru de Sala, Clara Soley, Ramon Bacardit, Jaume Ferrer, Xavier Antich, Imma Monsó, Jordi Puntí, Magí Sunyer, Anton Carbonell, Paula Alba Rodríguez, Pere Martí Bertran, Joan Francesc Mira, etc.
  4. Dues entrevistes sense resultats amb la Directora General d’ESO i de Batxillerat, Montserrat Llobet. Presentació d’una instància al Registre (20 de juny de 2016) del Departament d’Ensenyament, amb un informe jurídic que planteja solucions perquè no es perdin hores de la matèria comuna de batxillerat. De moment, només hi ha hagut silenci administratiu, i el CPQ encara espera una resposta quant a les seves demandes. Sorprèn que una iniciativa com la del CPQ, que ha obtingut el suport de les institucions culturals del país, dels escriptors en llengua catalana, del món del llibre i d’un ampli sector professional i de la població no hagi rebut cap resposta per  part de l’administració. I, en canvi, el macroprojecte Escola Nova 21, malgrat les constants crítiques que està rebent, tingui el total suport de l’aparell polític educatiu. Una qüestió que ja els tècnics del Departament varen insinuar en les converses que els representants del CPQ van mantenir amb les responsables dels dissenys curriculars en els Serveis centrals del Departament. 
  5. Taula rodona a l’IEC  (“SOS. Ensenyar literatura catalana”) el 21 de juny de 2016. Hi van participar Xavier Antich, Jaume Aulet, Anton Carbonell, Andreu Freixes, Marta Khouja i Dolors Miquel. El contingut de la taula rodona ha estat publicat a la revista L’Avenç (número 430, gener de 2017, p. 26-33).
  6. Comença la sèrie d’articles sobre el professor de literatura, amb un text de Joan Martori al diari Ara, que havia protagonitzat també una entrevista a la contra del diari El Periódico. Actualment, s’han publicat articles de Teresa Costa-Gramunt, Sílvia Soler, Narcís Comadira, Josep Maria Fonalleras, Julià Guillamon, Sergi Belbel, Carme Riera, Joaquim Carbó, Francesc Foguet, Isidre Grau, Dolors Miquel, Òscar Rocabert, Maite Carranza, Manuel Molins, Rodolf Sirera, Rosa Renom, Antònia Vicens, Tina Vallès, Isabel Clara Simó, Jaume Cabré, Oriol Pi de Cabanyes, etc. Al digital de cultura Catorze s’ha publicat la sèrie “El meu professor de literatura”. S’han publicat, també, articles d’aquesta sèrie als diaris El Punt Avui, Ara i La Vanguardia, i al digital VilaWeb
  7. Participació en la Jornada d’Espais Escrits com a CPQ (Vilanova i la Geltrú, 7 de novembre de 2016). Discussió i concreció del decàleg “El paper de la literatura i dels centres de patrimoni literari en la futura República Catalana”, acordat per Espais Escrits i Col·lectiu Pere Quart (CPQ) a Vilanova i la Geltrú, el 7 de novembre de 2016. 
  8. Articles publicats al digital Núvol, amb gran ressò: “Defensa de les classes magistrals” d’Antoni Dalmases (16.11.2016), “El vestit nou del pseudopedagog modern” (29.11.2016) i “Diccionari universitari i pseudopedagògic per a ociosos” (10.12.2016), tots dos de Jaume Aulet.
  9. Reunió amb la Junta d’Espais Escrits al Museu d’Història de Barcelona el 12 de desembre de 2016. Hi assisteixen Francesc Foguet i Anton Carbonell (CPQ) i es concreta la col·laboració del Col·lectiu amb l’entitat.
  10. Primer Vermut Literari al Marquet de les Roques (Vall d’Horta. Sant Llorenç Savall), diumenge, 18 de desembre de 2016, en homenatge a Joan Oliver-Pere Quart. Col·laboració puntual en la dinamització del Marquet de les Roques com a Espai Escrit, conjuntament amb la Masia La Muntada (Diputació de Barcelona), dedicat a Joan Oliver-Pere Quart. Realització d’un roll-up sobre la relació de Joan Oliver amb el Marquet. 
  11. Presentació del CPQ a Sitges (Jornada sobre Llengües assetjades, USTEC, dissabte 14 de gener de 2017). Intervencions de Jaume Ferrer i de Joan Martori (CPQ). Bona acollida del manifest per part dels representants de la USTEC i d’altres sindicats de les Illes, de València, d’Euskadi i de Galícia.
  12. Entrevista a Joan Martori al programa “Punt de llibre” de Ràdio Barcelona-Cadena SER (emès el 21 de gener de 2017). El programa “Hora 14. Cap de setmana” de l’emissora Ser Catalunya es fa ressò de la polèmica i recull la resposta del Departament d’Ensenyament. (Es varen posar en contacte amb el gabinet de premsa  del Departament d’Ensenyament i varen obtenir com a única resposta que estaven estudiant la qüestió). Àudios: http://iesmm.org/?p=317933 ,  http://play.cadenaser.com/audio/ser cat hora14capdesetmana 2 0170121 140000 143000/  (minuts 10:52-15:37). 
  13. Presentació del CPQ a Terrassa (Amics de les Arts, 24 de gener de 2017). Xerrada-debat: SOS. La literatura a l’ensenyament. Participació de Jaume Aulet i Antoni Dalmases (CPQ). 
  14. Participació en la XVI Assemblea General de Socis d’Espais Escrits com a CPQ (30 de gener de 2017). Espai Escrit Marquet de les Roques. Decàleg. Observatori de la Literatura Catalana. Presentació com a socis de l’entitat com a CPQ. Intervencions d’Antoni Dalmases i Anton Carbonell.
  15. Reunió sobre el futur del Marquet de les Roques com a Espai Escrit (1 de febrer de 2017) amb Ramon Espinach (Diputació de Barcelona), Àngel Miño (Director del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac), Xavier Roget (Diputació de Barcelona), Ricard Torralba (Alcalde de Sant Llorenç Savall) i Joan Sellent (traductor i professor universitari). Presentació de propostes i idees per part del CPQ.
  16. Reunió amb Mercè Lorente i Josep Pujol, Coordinadors de la Selectivitat de la matèria comuna i de la de modalitat de llengua catalana i literatura (1 de febrer de 2017).
  17. Reunió amb Rafa Homet (6 de febrer de 2017), diputat delegat d’Educació de la Diputació de Barcelona.
  18. El butlletí intern d’Òmnium Cultural convida els socis a adherir-se al manifest del CPQ (9 de febrer).
  19. Reunió el 15 de febrer de 2017 amb Laura Borràs (presidenta de la Institució de les Lletres Catalanes).
  20. Publicació de l’article “Literatura a l’ensenyament: marginació per decret” i entrevista a Paula Alba Rodríguez del CPQ a Directa, núm. 426, del 8.3 al 21.3.2017, p. 26-27.
  21. Presentació i instal·lació del roll-up “Joan Oliver i el Marquet de les Roques” a la Biblioteca Municipal de Castellar del Vallès. Acte d’homenatge a Joan Oliver. Amb la intervenció d’Anton Carbonell i Jaume Aulet. Recital a càrrec d’actors i actrius de l’ETC (Esbart Teatral de Castellar).
  22. Participació en el Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana, dissabte 25 de març de 2017. Joan Martori i Paula Alba Rodríguez hi van intervenir i van presentar un document del CPQ que ha estat incorporat en el dossier que s’ha tramès al Consell Escolar de Catalunya per al Debat Ara és demà.

  23. 30 de març de 2017. El sindicat STEI de les Balears difon entre els seus afiliats i a tots els centres educatius de les Illes el manifest SOS Literatura a l’ensenyament, demanant-ne l’adhesió.
  24. Publicació d’un e-book del CPQ per al digital de cultura Núvol, amb el recull dels manifestos programàtics, la taula rodona de l’IEC, les lletres de batalla i els articles de la sèrie “El meu professor de literatura” (maig de 2017). Anton Carbonell, Francesc Foguet i Joan Martori en són els curadors.
  25. Reunió el 5 d’abril de 2017 de Jaume Ferrer i Anton Carbonell amb representants de la UGT (Magda Gascon, Servei lingüístic UGT Catalunya; Joan Puntí Recasens; Jordi Punyoles, Secretaria de Comunicació; Daniel Garcia, Coordinador Àrees Internacional, Cultura i Memòria històrica). Adhesió personal al manifest i crida als afiliats, des de Comunicació de la UGT, a adherir-s’hi, des del seu canal de Telegram.  
  26. Participació en el III Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat (26 d’abril de 2017), coordinat per Daniel Casals i Francesc Foguet. Ponència d’Antoni Isarch i Anton Carbonell (CPQ), “Lletres de batalla: la literatura a la secundària”. Taller de Jaume Aulet, “La literatura juvenil i la literatura. Experiències de lectura”.
  27. Participació en les “IV Jornades de Literatura, Territori i Educació “Paisatges de la Memòria” (Arenys de Munt, 28 a 30 d’abril de 2017). Hi intervé Andreu Freixes, “El descrèdit de la literatura”.
  28. Constitució de l’Associació Col·lectiu Pere Quart. Presentada la documentació al Departament de Justícia amb data 12 de maig de 2017.
  29. 15 de maig. Comunicació oficial de l’adhesió i difusió del manifest SOS Literatura a l’ensenyament d’USTEC, CCOO i CGT.
  30. Carta a Montserrat Llobet, directora general d’ESO i Batxillerat, sol·licitant entrevista, amb data 15 de maig de 2017.
  31. Col·laboració del CPQ en l’organització del vermut literari de la Festa de la Muntada i presentació del vi 5quarteres a la Vall d’Horta  (28 de maig). Recital de poesia de Pere Quart (“Joan Oliver torna a la Vall d’Horta”)  a càrrec de l’actor Jordi Boixaderas.  
  32. Taula rodona a l’Ateneu Barcelonès (20 de juny de 2017): “Un segle 21 sense humanitats?”. Moderadora: Paula Alba Rodríguez (CPQ). Participants: Jaume Aulet, Xavier Diez, Patrícia Gabancho, Marina Garcés, Gregorio Luri i Joan M. Minguet.
  33. Curs d’estiu de l’ICE-UAB amb el títol “Ensenyar literatura catalana avui. Eines, estratègies i neguits”, coordinat pel CPQ i amb la participació de diversos components del Col·lectiu. Setmana del 10-14 de juliol de 2017.

 

Més informació

Podeu adreçar-vos a: collectiuperequart@gmail.com

 

Enllaços relacionats

A favor de la literatura a l’ensenyament
http://filescat.uab.cat/filcat/a-favor-de-la-literatura-a-lensenyament/

En defensa del patrimoni literari
http://filescat.uab.cat/filcat/en-defensa-del-patrimoni-literari/

Declaració sobre l’ensenyament del català a la secundària
http://filescat.uab.cat/filcat/declaracio-sobre-lensenyament-del-catala-a-secundaria/