Francesc J. Gómez, professor del departament i membre del Grup Narpan, ha guanyat el 17è premi Gabriel Ferrater amb Pengeu-ne cada nit als enforcalls.

Nascut l’any 1971 a Barcelona, Francesc J. Gómez és filòleg i poeta. Des de fa més de quinze anys compagina la feina a l’Editorial Barcino amb la docència universitària i amb l’estudi de Bernat Metge, Ausiàs March, Joan Roís de Corella, la tradició clàssica i la recepció de Dante en la cultura catalana medieval. Juntament amb Josep Pujol, és autor de l’antologia comentada d’Ausiàs March Per haver d’amor vida.

Reproduïm aquí l’article que Jordi Nopca ha publicat a l’Ara Llegim amb la notícia del premi

Francesc J. Gómez ha sigut proclamat guanyador del 17è premi Gabriel Ferrater de poesia amb el seu primer llibre de poemes, ‘Pengeu-ne cada nit als enforcalls’. Filòleg nascut a Barcelona el 1971, compagina la feina a l’editorial Barcino amb la docència universitària. “Em dedico tot el dia a la literatura d’una manera o d’una altra –ha dit l’autor–. Tothom pren consciència de la realitat i de la pròpia identitat a partir de materials previs: en el meu cas són les lectures, que em donen consciència del món i de mi mateix”.

Francesc J. Gómez guanya el 17è premi Gabriel Ferrater / CÈLIA ATSET

Gómez, que s’ha definit com “un ateu catòlic”, ha explicat que va començar a escriure durant l’adolescència. “A 26 anys ho vaig deixar córrer per dedicar-me a l’estudi i a la recerca, perquè és molt absorbent i perquè tenia poca confiança en la meva traça”, ha dit. Anys després, després de preparar l’antologia d’Ausiàs March ‘Per haver d’amor vida’, amb Josep Pujol, va tenir la necessitat de tornar a escriure. “Veia que jo també tenia unes idees i uns sentiments que es podien transmetre a través de la literatura –ha afegit–. He estat més d’una dècada escrivint aquest llibre, seleccionant i eliminant molts poemes”. L’autor ho feia en secret, fins que va decidir que havia de posar-se a prova. “Ni la meva dona ho sabia, es va sorprendre molt quan va saber que havia guanyat el Ferrater”, ha admès el poeta.

“El que deixes enrere t’acompanya sempre”

Entre els temes del llibre ha destacat “l’ànsia de plenitud insatisfeta per diferents motius: la rutina, les circumstàncies opressives, la insensibilitat, la distracció i la pusil·lanimitat en què vivim”. També que la poesia “si no et salva, t’ajuda a fer-ho”. El títol, ‘Pengeu-ne cada nit als enforcalls’, fa referència a “la tria a la qual t’obliga la vida: el que deixes enrere t’acompanya sempre”. Gómez ha recordat que una de les inspiracions importants del volum és la ‘Divina comèdia’ de Dante. Gómez també proposa un viatge: “D’una banda hi apareix la memòria col·lectiva, que es tradueix en literatura. Molts dels personatges que hi surten són perdedors i sacrificats, hi apareixen per exemple Jesucrist i Palinur”. També hi ha l’amor. “Hi ha des de lectures molt previsibles de clàssics de la tradició catalana o del ‘dolce stil nuovo’, però també alguna de sorprenent, com la menció a la història d’amor de Kierkegaard amb Regine Olsen”. La tercera pota del llibre de poemes és “la descripció del món”.

“El guanyador d’aquesta edició és una sorpresa, perquè no és habitual que un primer llibre no sigui un llibre de principiant i que demostri tant d’ofici –ha comentat l’editor Jordi Cornudella–. ‘Pengeu-ne cada nit als enforcalls’ està fet en una llengua molt convincent, estructurat en decasíl·labs, i que és una revisita de lectures de la gran tradició europea, que arrenca amb la Bíblia, continua amb Virgili, Ovidi i que a través de l’edat mitjana arriba fins a les llengües modernes”. Cornudella ha afegit també que, tot i estar impregnat de literatura, no és ni de bon tros un llibre pedant. “La literatura de Gómez és culta però està molt arrelada als fets de vida, en els quals ens podem reconèixer sense matisos ni entrebancs”. Els versos de Gómez “t’enfronten a l’alta literatura però transpiren pura vida”, ha conclòs l’editor.

Amb 7.250 euros, el premi Gabriel Ferrater és el guardó més ben dotat en poesia de la literatura catalana, i anteriorment l’han aconseguit, entre d’altres, Yannick Garcia, Dolors Miquel, Eva Baltasar, Miquel Àngel Llauger i Joan Puigdefàbrega.