Raons de futur
recull les intervencions a la segona edició del Simposi sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura catalanes a la secundària i a la universitat, intitulada «Quin futur volem? Perspectives i propostes» i organitzada pel Departament de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut d’Estudis Catalans.

Celebrada a la seu de l’IEC el 2013, volia reflexionar i debatre, des d’una actitud constructiva i d’acord amb uns paràmetres d’estat, sobre les perspectives de futur d’aquest àmbit. Concretament, els tres grans eixos en van ser:
  1. la comparació de legislacions estatals sobre l’ensenyament de la llengua i la literatura;
  2. la proposta de currículums educatius de països propers que ens serveixin de referència, i
  3. el suggeriment de paradigmes metodològics docents tant en llengua com en literatura.

raons-futur_gA partir d’aquestes tres grans línies, preteníem fer una mirada cap a Europa i cap al món que permetés de contrastar realitats diverses, susceptibles de ser adaptades al cas català. Amb un doble objectiu, si més no: d’una banda, disposar de models variats a l’hora de definir, si escau, legislacions, currículums educatius i metodologies docents, adequats al segle xxi, i, de l’altra, gaudir, de manera prospectiva, de punts de partida vàlids per fixar marcs o directives d’orientació útils per a la nova situació política que s’apunta en l’horitzó. Adreçat a professors, estudiants i persones interessades en el tema, aquesta segona convocatòria també volia debatre sobre el paper de la llengua i la literatura catalanes en el context europeu i, en aquest marc, oferir idees i propostes constructives, realistes i idònies per a les polítiques del futur.

Editat a cura dels professors Daniel Casals i Francesc Foguet, Raons de futur inclou les intervencions de Narcís Comadira, Josep Maria Terricabras, Pere Martí i Jaume Aulet, Eva Pons, Maria Gràcia Jiménez Tirado, Xavier Fontic i Montserrat Vilà, Albert Bastardas, Rosa Calafat, Antoni Dalmases i Jordi Ginebra.

Consultable en línia a la pàgina de publicacions de l’IEC

Un botó de mostra

«A vegades tinc la sensació que la llengua s’ha convertit en una obligació odiosa per als nens i nenes, per als nois i noies, i això vol dir que ha perdut tota atracció com a instrument de coneixement d’un mateix i del món, ha perdut l’encant d’un jardí de meravelles i s’ha convertit en una rude presó humida i sòrdida. Que l’ensenyament de la llengua sigui una tortura és una catàstrofe de conseqüències terribles. És abocar la joventut, el país, a la pèrdua de totes les seves millors possibilitats, en definitiva, a la seva destrucció.» (Narcís Comadira)
«És evident que no hem d’espantar ningú, però també ho és que convé que siguem clars, tot i que serà la futura Constitució Catalana la que acabarà de formular bé les coses. La llengua va lligada a un territori. Per tant, el que s’hauria de dir és simplement: “La llengua de Catalunya és el català”, fugint d’explicacions d’“oficialitat” o “cooficialitat” que creen embolics considerables i que sempre són perjudicials per a Catalunya. No hi ha cap país que tingui cooficialitat simultània d’idiomes. Suïssa i Bèlgica, per exemple, tenen la llengua territorialitzada, que és el que la sociolingüística aconsella. A l’afirmació «La llengua de Catalunya és el català», jo hi afegiria encara una cosa: “Les altres llengües –sobretot les més parlades, com el castellà– seran objecte de respecte i protecció” (que és el que també diu l’art. 3.3 de la Constitució Espanyola per a les altres llengües de l’Estat i que, per tant, no hauria de molestar gens ni mica als espanyols si nosaltres ho acabem aplicant també al castellà, cosa que no s’ha fet fins ara amb el català).» (Josep-Maria Terricabras)