El volum El conflicte social en el teatre català del tombant de segle (1890-1909): identitat de classe, moral social i debat polític deriva de la tesi doctoral homònima, dirigida pel professor Francesc Foguet i Boreu i presentada a la UAB el 2014 dins del programa de doctorat en Estudis Teatrals.

Oberta a tothom, la presentació tindrà lloc el dimecres 1 de març de 2017, a les 13:00h, a la sala José Agustín Goytisolo, tercera planta (L/315) de la Biblioteca d’Humanitats de la UAB

PAM, 2016

L’obra

El volum El conflicte social en el teatre català del tombant de segle (1890-1909): identitat de classe, moral social i debat polític és una aportació inèdita i original al coneixement de la literatura dramàtica catalana del tombant de segle i les dinàmiques politicosocials que reflectia de manera directa o indirecta. A partir d’una metodologia eclèctica i transversal, innovadora en els estudis teatrals, aplica els conceptes d’“identitat de classe”, “moral social” i “cultura política” a l’anàlisi d’una mostra significativa de textos teatrals d’autors i procedències ideològiques diverses durant els anys 1890-1909.

© Pilar Pellicer (Ultima Hora)

L’autor

Joan Tomàs Martínez Grimalt (Palma, 1984) és llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en Història Comparada i doctor en Arts Escèniques per la mateixa universitat. Va formar part del Grup de Recerca en Arts Escèniques (2009-2014) de la UAB, coordinat per Francesc Foguet.

Com a historiador s’ha dedicat a la recerca sobre el moviment obrer i els seus espais de sociabilitat, així com també a la història social del teatre i ha publicat els llibres La construcció d’una cultura obrera a Mallorca (1900-1909) (2009) i El conflicte social en el teratre català en el tombant de segle (1890-1909) (2016). També ha col·laborat a revistes com ara Lluc, Caràcters, Revista de Catalunya, Els Marges o Estudis Romànics, entre d’altres. Com a poeta ha publicat els llibres Els Jorns (Premi Miquel Costa i Llobera per a poetes inèdits, 2008), Proètica dels plaers (Premi Bernat Vidal i Thomàs, 2009) i Obagues i solanes (2016) i ha participat en les antologies col·lectives Pedra Foguera (2008), Joves narradors de Mallorca (2008) i Ningú no ens representa. Poetes emprenyats (2011).

Així mateix, és membre de la companyia Corcada Teatre amb la qual ha estrenat diversos espectacles com a dramaturg, actor i ajudant de direcció, d’entre els quals destaquen Pèl al pit (premi Bòtil, 2007), Negret de Guinea (premi Escènica a millor musical, 2011), O (2014) o De com la inèrcia condiciona la mecànica (2015). Al marge de la companyia esmentada, és autor de la peça de microteatre Ius Primae noctis (2016), del monòleg Ones (2016) i de Cendres. Cartografia de l’exili (premi Pare Colom, 2016).