La professora del Departament de Filologia Catalana ha rebut la Medalla al mèrit científic i tecnològic de mans de la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, al Palau de la Generalitat.

Aquest dimarts 4 de novembre ha tingut lloc l’acte de lliurament de les medalles i la placa Narcís Monturiol a l’Auditori del Palau de la Generalitat. Aquests guardons, instituïts per la Generalitat l’any 1982, distingeixen les persones i entitats que han contribuït de manera destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

Entre les personalitats guardonades, s’ha concedit la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic a les professores de la UAB Maria Teresa Espinal, del Departament de Filologia Catalana, i Victoria Reyes, del Departament d’Antropologia Social i Cultural i de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB).

Doctora en Filologia Hispànica i catedràtica de Lingüística de la UAB, on actualment és investigadora ICREA Acadèmia, Maria Teresa Espinal ha estat directora del Centre de Lingüística Teòrica i vicerectora de Recerca de la universitat. La seva investigació se centra a estudiar l’estructura del llenguatge, la interfície sintaxi-semàntica i la seva relació amb una teoria general de la cognició humana.

Amb el lliurament d’aquests guardons, el Govern ha atorgat un total de 291 Medalles Narcís Monturiol (227 a homes i 64 a dones), mentre que les institucions guardonades amb la Placa Narcís Monturiol han estat 46. Les persones i les institucions guardonades abasten tots els àmbits del coneixement, des de les ciències de la vida i de la salut, fins a les humanitats i les ciències socials, passant per l’arquitectura, l’enginyeria i la resta de ciències.

En aquesta edició s’han lliurat els premis a quatre dones i sis homes, i es continua avançant així en el camí cap a l’equilibri de gènere del sistema català d’R+D, integrat en més d’un 42% per dones. Els altres guardonats d’aquesta edició han estat Ramon Brugada i Terradellas, llicenciat en Medicina per la UAB i catedràtic de la Universitat de Girona (UdG); Paul Christou, director del grup de Biotecnologia Aplicada del Centre de Recerca en Agrotecnologia (Agrotecnio) de Lleida; Manel Esteller Badosa, director de l’Institut d’investigació contra la leucèmia Josep Carreras (IJC); Pilar Garcia Almirall, directora del Departament de Tecnologia de l’Arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); Paloma Mas, subdirectora del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG), al campus de la UAB; Jordi Salas-Salvadó, catedràtic de la Universitat Rovira i Virgili (URV); Josep Samitier i Martí, catedràtic de la Universitat de Barcelona (UB); i Sebastià Xambó Descamps, professor emèrit de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). L’entitat guardonada amb la Placa Narcís Monturiol ha estat l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO).